Waarom het kopen van vintage kleding ‘de nieuwe luxe’ is
28/02/2024Dit artikel is verschenen in Retail Details de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux.
Think Twice opent een nieuwe ‘vintage’-winkel in een zijstraat van de Meir in Antwerpen. Het wordt er al de vijfde winkel van de keten, meteen de grootste van België.
Internationaal netwerk
Op 20 januari opent Think Twice een winkel van 500 m² in de Twaalfmaandenstraat in Antwerpen. In die zijstraat van de Meir, vlakbij de Handelsbeurs, zullen 7.000 tweedehandskledingstukken komen te hangen. “Het was tijd voor ons om groot te beginnen denken”, zegt algemeen directeur Glen Van Eersel aan Gazet van Antwerpen.
Think Twice is nochtans allesbehalve ondervertegenwoordigd in de Koekenstad: in het centrum zijn al vier vestigingen van de tweedehandsketen te vinden. De strategie van de formule is meerdere winkels binnen een stad te hebben, die samen een driehoek of vierkant vormen, zodat klanten makkelijk van de ene naar de andere winkel gaan.
De Litouwse keten profiteert van de vintagetrend en wil nu ook uitbreiden naar Nederland. Ook in België horen er nog winkels bij te komen. De kleding wordt internationaal ingekocht, ingezameld en in Litouwen gesorteerd door moederbedrijf Humana, een non-profitorganisatie die via tweedehandswinkels projecten steunt in ontwikkelingslanden. In totaal heeft de groep meer dan 3000 werknemers, 200 winkels (waarvan 12 in België) en een webshop.